Hoe ‘Business rules’ helpen ongecontroleerde overtredingen in processen te vermijden

Met de economische gevolgen van de corona-crisis aan de orde van de dag is het belangrijker dan ooit om de operational efficiency van jouw bedrijf zo hoog mogelijk te houden. Minit’s Business rules kunnen uitstekend helpen om jouw processen te monitoren.

Door een Business rule op te stellen in de Minit Analyst, kun je snel ingrijpen. Informatie met betrekking tot het al dan niet naleven van bedrijfsstandaarden zijn direct inzichtelijk in de process map of middels de statistics van Minit. Op deze manier kan direct worden gerapporteerd aan de operations manager of proceseigenaar en kan eventueel worden ingegrepen.

Process Compliance leidt tot Operational Efficiency

Uit een eerder artikel geschreven door Minit komt naar voren dat bedrijven die het lukt operationele kosten laag te houden en daarnaast slimme investeringen doen sterker uit de crisis komen. De sleutel om te komen tot operational efficiency is het transparant houden van processen voor alle stakeholders en het uitvoeren van deze processen in overeenstemming met de bedrijfsstandaarden. De unieke ‘Business rules’ functionaliteit van Minit geeft snel en eenvoudig inzicht in de werkelijke uitvoering van jouw processen!

minit-busineess-rules-featured

3 voorbeelden

1. Betaal geen facturen na de vervaldatum

Ook in tijden van crisis moeten facturen niet te vroeg, maar ook niet te laat betaald worden. Stel dat je een standaardregel hebt die stelt dat wanneer maximaal 10% van de facturen minder dan 2 dagen vertraagd is, dit verantwoord is.  Om deze limiet in de gaten te creëeren we een Business rule in het Accounts Payable proces;

  • Als het percentage vertraagde facturen boven de 10% is verschijnt een ‘Error’ message.
  • Als het percentage vertraagde facturen tussen de 2% en 9% is verschijnt een ‘Warning’ message.
  • Als het percentage vertraagde facturen onder de 2% is verschijnt een OK.

2. De klantvraag bijblijven

Ieder bedrijf streeft ernaar zo goed mogelijk te voldoen aan de klantvraag door het leveren van uitstekende diensten. Een van die diensten is het tijdig leveren van bestelde goederen. Om aan de klantwens te kunnen blijven voldoen zal je regelmatig de magazijnlogistiek en doorlooptijden van activiteiten moeten controleren.

Stel: activiteiten mogen geen hogere doorlooptijd dan 40 minuten hebben. Middels Minit Business rules stel je een regel in die visualiseert waar activiteiten een doorlooptijd van meer dan 40 minuten hebben; Error! Waar de 40 minuten limiet niet wordt overschreden zien we een OK.

3. Voorkom dat niet-goedgekeurde facturen worden uitbetaald

Een veel voorkomende schendig van de bedrijfsstandaard ligt in het betalen van facturen voordat de verantwoordelijke manager op een hoger niveau deze heeft goedgekeurd. Wat als er een probleem is met de levering of een fout in de factuur? Hoe houd je deze situatie in de gaten? Het betalen van (nog) niet goedgekeurde facturen mag geen common practice zijn. Ook hiervoor kun je een Business rule instellen: de verhouding tussen facturen die vóór de goedkeuring zijn betaald en alle facturen moet bijvoorbeeld lager zijn dan 2%. Alles tot 2% valt onder OK (of Warning), anders wordt een ‘Error’ weergegeven.

Meer weten?

Bekijk de Minit-pagina op onze website of neem contact met ons op!

Lees het hele artikel op minit.io

Coney Solutions

Wij leveren software, ondersteuning en training op het gebied van data-analyse, process mining en GRC.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
0 Shares
Share
Tweet
Share